Skrovet

Shipman 28 tillverkades i början med grönt skrov,  senare med gråvit, och slutligen med vitt.

Skrovet (som för övrigt har 15,1 m2 våt yta) har delat lateralplan, med en utanpåliggande bultad järnköl på 1210 kg, och Shipmans mångdiskuterade finess, trimroder i bakkanten på kölpartiet. Det riktiga rodret sitter på skädda och finns i två storlekar, båda är inmätta i entypsregeln (då trimrodret plastats in på ett antal Shipman, kan den därifrån uteblivna roderverkan kompenseras med ett större roder).

Däcket är av sandwichkonstruktion med divinylcell som distansmaterial. På tidiga båtar är relingen i plast skodd med teak på toppen. Denna konstruktion har på senare båtar ersatts med aluminiumlist. Sittbrunnen är väl tilltagen, utan skrymmande hjärtstock som tar upp utrymme mitt i brunnen. Denna kommer i stället upp på akterdäck (som för övrigt är en utmärkt sittplats vid semestersegling på undanvinden) Fyra vuxna seglar bekvämt i den med vinklade sargar försedda sittbrunnen. 1975 ansågs sittbrunnen vara den bästa på de av Båtnytt det året testade båtarna. Riggen är en tidstypisk lättskött masttoppsrigg, som står på däck, med storsegel på 16 kvadratmeter och Genua II på 20 kvadratmeter. På många Shipman har fallen dragits ner till sittbrunnen, en del har även försetts med rullgenua, som gör seglingen ännu lättare.

baten8
(Klicka på bilden för förstoring)